کد خبر : 209
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 12:29

پدیده جنگ همواره غلط و محکوم بوده، قربانی این پدیده همیشه ملت‌ها بوده‌اند.

پدیده جنگ همواره غلط و محکوم بوده، قربانی این پدیده همیشه ملت‌ها بوده‌اند.

اسماعیل هوراندی: سایه شوم جنگ از اولین روزهای تاریخ بشریت وجود داشته و اکنون نیز در قرن بیست و یک ، کشور یا تفکری برای تحمیل نظر خود بر ملت و دولت دیگر متوسل به زور می شود. همیشه باید در نظر داشته باشیم که بروز جنگ یک بازنده بیشتر نداشته و آنهم مردم بی

اسماعیل هوراندی:

سایه شوم جنگ از اولین روزهای تاریخ بشریت وجود داشته و اکنون نیز در قرن بیست و یک ، کشور یا تفکری برای تحمیل نظر خود بر ملت و دولت دیگر متوسل به زور می شود. همیشه باید در نظر داشته باشیم که بروز جنگ یک بازنده بیشتر نداشته و آنهم مردم بی دفاع و غیرنظامیان هستند. گرچه نظامیان خود نیز از منظری دیگر فرزند یا سرپرست خانواده ای می باشند.

پس این پدیده نکوهیده‌ هیچ برنده ای ندارد و خسارات جبران ناپذیری برای طرفین در پی دارد. در این شرایط سیاسی حاکم بر جهان که بی شباهت به بشکه‌ باروت نیست تنها راه حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها فقط حفظ و تقویت مولفه های اساسی قدرت کشور است.

گرچه تعامل سازنده و منطقی با تمام اعضای جامعه ملل ضروری است و لیکن بایست همیشه جانب احتیاط را در نظر داشت. هندسه قدرتهای حاکم بر دنیا بعد از جنگ های جهانی اول و دوم دچار تغییرات اساسی شد و مطابق پیش بینی آدولف هیتلر که گفته بود: دنیای دو قطبی بعد از جنگ ، دچار آشفتگی خواهد شد و تا فروپاشی یکی از قطب ها آرامش نسبی سیاسی حاکم خواهد بود ولی با گذشت زمان یکی از قطب ها روز به روز قدرتمند و دیگری رو به زوال خواهد رفت. منطق قدرت حکم می‌کند که دیر یا زود یکی از دو قدرت از میان برود. روزى که یکى از این دو قدرت در صحنه نباشد، جهان دچار نا‌ اطمینانی و یک وضعیت بحرانى و نامطلوب خواهد شد و این شرایط به پیدایش قدرت های تازه کمک خواهد کرد و نظمى نوین درجهان برقرار خواهد شد.

اینک با گذشت 77 سال از جنگ دوم جهانی و 31 سال از فرو پاشی قطب شرقی (اتحادیه جماهیر شوروی) و قدرت گرفتن و سالاری قطب غربی(آمریکا و ناتو) بر دنیا و تحمیل امراض اقتصادی خودشان بر اقتصادی کشورهای دیگر، این قطب قدرتمند با چندین چالش روبرو است که هر چه بیشتر دقت می کنیم ریل گذاری و سناریوی نظم نوین جهانی را خواهیم دید.

مهمترین این چالش ها عبارتند از:

  • اپیدمی ویروسی که از سال 2019 شروع شد و اقتصاد دنیا علی الخصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی را درگیر کرد.
  • توسل به زور و ورود به جنگ های فرسایشی مثل جنگ های ویتنام، افغانستان، عراق
  • جریان سازی اعتقادی ناموفق در خاورمیانه ( طالبان، القاعده، داعش)
  • از دست دادن اعتماد عمومی بدلیل ناتوانی غربی ها در حمایت از متحدین خود (کردستان عراق ، اشرف غنی افغانستان، شیوخ خلیج فارس)

این چالش‌ها تماماً عواملی شد که قطب غربی تضعیف و قطب شرقی بصورت چراغ خاموش قدرت از دست رفته ی خود را (با توان بلا منازع نظامی روسیه، اقتصاد کاملاً یکدست شده‌ی چین بعد از کرونا و با اتکاء به منابع انرژی ایران) بدست آورده و با دهن کجی به تمام قدرت‌های سیاسی و نظامی جهان به کشور استراتژیک اوکراین حمله و در کمتر از یک روز این کشور را تصرف کند و غربی ها با تنها گذاشتن اوکراین فقط در حد دیپلماتیک ابراز نگرانی و نهایتاً سفرای روسیه در کشورشان را احضار کنند.

خواهی یا نخواهی نظم نوین جهان در حال شکل گیری است و کشورمان در تمام مراحل بحرانی تاریخ بیطرف بوده است و در کمال بیطرفی آماج حمله و چپاول قرار گرفته است. در این بحبوحه دو وظیفه اساسی بر عهده هر سیاستمدار و صاحب قدرتی است؛
یک: پرهیز از تحلیل های غلط و عجولانه‌ی واقعیت‌ها.
دو: آماده سازی کشور برای رویارویی با تغییرات و چالش های بعد از بحران ها و بالا بردن توان عبور از این دوره گذار.
که این آماده سازی با تکیه بر ظرفیت ها و توان داخلی من الجمله سرمایه گذرای در فرهنگ ، علم و فناوری و اقتصاد و دیگری افزایش همدلی و تحکیم بنیان خانواده (برنامه بلند مدت) و در کنار اینها تقویت توان نظامی و برقراری روابط صحیح دیپلماتیک(برنامه کوتاه مدت)
و نیز تقویت کشور با استفاده از ظرفیت های خارجی بخصوص ظرفیت منابع انرژی و صادرات آن و همچنین عمق نفوذ راهبردی در منطقه و دنیا حتی آمریکا لاتین.

در حالت کلی حمله روسیه به اوکراین را باید از منظر منافع ملی خودمان بنگریم و نباید موضع گیری هایمان به گونه‌ای باشد که انگار واقعه ای رخ نداده است.
پدیده جنگ همواره غلط و محکوم بوده و قربانی این پدیده همیشه ملت‌ها بوده‌اند. و نیز بازگشت روسیه به صدر قدرت و حالت تهاجمی این کشور برای ما در طولانی مدت پیام خوبی ندارد.
تنها چیزی که برای ما حائز اهمیت است مردم و خاک و منافع ملی کشورمان است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.