کد خبر : 362
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 11:47

یک میلیون و ۹۶۰ هزار میلیارد ریال پروژه در معدن مس سونگون آذربایجان تعریف شده است.

یک میلیون و ۹۶۰ هزار میلیارد ریال پروژه در معدن مس سونگون آذربایجان تعریف شده است.

معبود عباس‌زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فازهای سوم و چهارم توسعه این مجتمع هرکدام با ظرفیت ۲۱ میلیون تن کنسانتره مس و فاز دوم افزایش تولید کاتد مس با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن از جمله این پروژه هاست.وی ادامه داد: با توجه به ذخایر ۵.۱ میلیارد تنی مس سونگون و عنوان بزرگ

معبود عباس‌زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فازهای سوم و چهارم توسعه این مجتمع هرکدام با ظرفیت ۲۱ میلیون تن کنسانتره مس و فاز دوم افزایش تولید کاتد مس با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن از جمله این پروژه هاست.
وی ادامه داد: با توجه به ذخایر ۵.۱ میلیارد تنی مس سونگون و عنوان بزرگ ترین معدن مس در ایران و منطقه، این شرکت به کلاس جهانی نزدیک تر شده و بیش از یک چهارم کل ذخایر ۱۹ میلیارد تنی مس کشور در این منطقه است.
عباس‌زاده به افزایش میزان حفاری‌ها در این معدن اشاره کرد و گفت: احتمال افزایش ذخایر این معدن با توجه به افزایش حغاری‌ها بسیار بالاست اما متاسفانه وضعیت تولید با توجه به ظرفیت ذخایر مناسب نیست.
وی ادامه داد: با توجه به ذخایر مس در این معدن، بیش از ۲ میلیارد تن آن قابل معدن کاری است اما ظرفیت تولید ۳۴۲ هزار تن است که باید متناسب با ذخایر افزایش یابد.
عباس‌زاده به برنامه‌های این شرکت برای افزایش تولید اشاره کرد و گفت تولید ۱.۶ میلیون کنسانتره مس و ۴۰۰ تن کاتد مس از برنامه های این شرکت در راستای تکمیل زنجیره ارزش است.

تمامی پروژه های مس سونگون، پیوست زیست محیطی دارند

عباس زاده به الزام های زیست محیطی در اجرای طرح های معدنی اشاره کرد و گفت: تمامی پروژه هایی که در این شرکت تعریف و اجرا می‌شوند پیوست زیست محیطی دارند.
وی به اجرای تصفیه خانه « پخیرچایی» در همین راستا اشاره کرد و افزود: به رغم اینکه این شرکت هیچ نقشی در آلودگی رود ارس ندارد اما ۵۰۰ میلیارد تومان برای این طرح سرمایه گذاری کرده است.

۹۷ درصد آب ورودی به مجتمع مس سونگون بازچرخانی می‌شود

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان به آب مورد نیاز معدن اشاره کرد و گفت: اگر در زمینه تامین آب به سد و چاه‌ها وابسته باشیم قطعاً پاسخ نخواهیم گرفت از این رو با اجرای طرح های زیست محیطی، ۹۷ درصد آب ورودی به معدن را بازچرخانی می‌کنیم.
عباس‌زاده افزود: برنامه شرکت تامین آب پایدار برای ۳۰ سال آینده است از این رو با ارایه پیشنهاد به آبفای استان، اعلام کردیم که شرکت آماده سرمایه گذاری در اجرای شبکه و تصفیه خانه در شهرهای اهر، مرند و ورزقان و مشتری پساب این شهرهاست.
وی ادامه داد: در مزایده ای که برگزار شد برنده شدیم و ضمن رفع مشکل فاضلاب این شهرها، مشکل آب مورد نیاز معدن نیز تا حدودی رفع شد.
عباس زاده گفت: آب مورد نیاز معدن حدود ۳۵ میلیون مترمکعب است که ۱۰ میلیون متر مکعب آن از پساب اهر، ۱۲ میلیون از پساب مرند و ۲ میلیون مترمکعب از پساب ورزقان تامین می شود و بیش از هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در این زمینه از سوی شرکت سرمایه گذاری شده است.

مجتمع مس سونگون بزرگترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

این معدن بزرگ ترین معدن مس کشور و خاورمیانه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.