کد خبر : 259
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردین 1402 - 14:49

سد آرباطان هریس به زودی آبگیری می‌شود

سد آرباطان هریس به زودی آبگیری می‌شود

احمد محرم زاده روز دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان هریس با بیان اینکه مهمترین موضوعات منطقه درحال پیگیری و اخذ اعتبار است، اظهار کرد: به رغم مشکلات متعدد و محدودیت های مالی، اعتبار احیا و علاج بخشی این سد تخصیص یافته و قرارداد آن با شرکت خاتم النبیاء در حال امضا است. سد آرباطان

احمد محرم زاده روز دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان هریس با بیان اینکه مهمترین موضوعات منطقه درحال پیگیری و اخذ اعتبار است، اظهار کرد: به رغم مشکلات متعدد و محدودیت های مالی، اعتبار احیا و علاج بخشی این سد تخصیص یافته و قرارداد آن با شرکت خاتم النبیاء در حال امضا است.

سد آرباطان هریس با ۳۰ میلیون متر مکعب ظرفیت در سال ۱۳۶۳ از سوی سازمان کشاورزی و با هدف تأمین آب کشاورزی و شرب ساخته و در سال ۱۳۸۱ آبگیری شد و برای استفاده از آب سد در مزارع پایاب، پروژه احداث ایستگاه پمپاژ و کانال های مورد نیاز آن از سال ۱۳۸۳ با صرف ۲۰ میلیارد ریال اعتبار شروع شد.
در سال ۱۳۸۷ به علت وجود لایه های گچی و نمکی در لایه های سطوح زیرین، بخشی از سد تخریب شد و ۲۷ میلیون متر مکعب آب آن به لایه های زیرین نفوذ کرد و از مزارع پائین دست به صورت گودال های بزرگ خارج شد.

تامین آب سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد، تأمین آب آشامیدنی سه شهر و ۱۷ روستا و آب مورد نیاز نیروگاه ۱۱۰۰مگاواتی سیکل ترکیبی هریس قرار بود از طریق این سد تامین شود.

در نتیجه مطالعات علاج بخشی، ۲ روش ایجاد مانع در داخل لایه نمک برای قطع جریان تراوش و روش قطع ارتباط بین کف مخزن و لایه های زیرین برای جلوگیری از ورود آب به زمین توسط مهندسان مشاور پیشنهاد شد که اکنون در حال اجراست.

نماینده مردم هریس ادامه داد: همچنین برای سد هرزه ورز که آب شرب هریس را تامین خواهد کرد اطلاعات مشاوره ای و مطالعات ژئوتکنیک انجام شده و برای تصفیه خانه فاضلاب این شهر نیز از محل ماده ۵۶، ۵۰ میلیاردتومان تخصیص یافته بود در بودجه ۱۴۰۲ نیز ۱۲ میلیارد تومان برای اتمام آن در نظر گرفته شده است.

محرم زاده همچنین از تخصیص اعتبار از محل ماده ۵۶ به مبلغ ۱۲۵میلیارد تومان برای اتمام نواقص بزرگراه تبریز – هریس – اهر از جمله نصب علایم و ایمن سازی دوربرگردان ها و نواقص جزیی خبر داد.

وی ادامه داد: معادن منطقه نیز فعال شده و مراحل ساخت کارخانه و اکتشافات به پایان رسیده و آماده استخراج است و بزودی معدن مس سوناجیل به بهره برداری می رسد و اقتصاد و اشتغال منطقه متحول می شود.

فرماندار هریس نیز در این جلسه از شهرستان هریس به عنوان یکی از مناطق دارای ظرفیت ویژه گردشگری و صنعتی نام برد و گفت: طبیعت بکر و بی مانند منطقه بستری مناسب برای توسعه گردشگری است و در صورت آماده‌سازی زیرساخت‌ها و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، این صنعت در این شهرستان توسعه می یابد.

جلیلوند همچنین بر برنامه ریزی به منظور ایجاد تحرک در حوزه صنعتی و معدنی شهرستان در سال جدید و توجه جدی به زیرساخت ها، اتمام پروژه های نیمه تمام و اجرای طرح های عمرانی از جمله تصفیه خانه آب شرب، تصفیه خانه فاضلاب شهر هریس، ساخت مراکز ورزشی و تفریحی و ارتقاء درجه راه های بین شهری تاکید کرد.

شهرستان هریس یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی است که از ۲ بخش مرکزی و خواجه تشکیل شده‌ و جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۶۹ هزار نفر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.